Рекомендації
батькам щодо запобігання булінгу та мобінгу
Проблема шкільного боулінгу – це
соціальна проблема всього світу.
Термін «Булінг» з’явився
в 1990-х, перекладається з англійської, як «хуліган», означає – залякувати, цькувати.
Мобінг – систематичне цькування,
психологічний терор, форми зниження авторитету, психологічного тиску у вигляді
цькування людини у колективі. Якщо всі проти одного – це мобінг. Різниця між булінгом
і мобінгом полягає в наступному: мобінг – це коли натовп нападає на одну
людину, а булінг – це коли одна людина або декілька людей погрожують і
залякують іншого.
За даними Генпрокуратури, щороку в Україні близько 2,5 тисяч дітей
намагаються здійснити самогубство. Причиною 40% самогубств є булінг, який
здійснюється дитиною в школі. Також важливо зрозуміти , що більшість дітей
сприймають знущання як належне, тобто в таких ситуаціях є в статусі свідка, і
не стають на захист жертв булінгу. Таких 90% - які щодня це бачать і нічого не
роблять.
Україна за даними ВООЗ у 2017 році
займала 4 місце за рівнем проявів агресії серед підлітків, 9-те місце за
кількістю жертв цькування серед підлітків.
Булінг, мобінг завжди мають
наслідки, часто – тяжкі і для постраждалих осіб, і для свідків, і для тих, хто
здійснював насилля: це і можливі психічні розлади, і погіршення інтелектуальних
здібностей, і захворювання невротичного характеру, і зниження імунітету, і
головні болі, і думки про вбивство агресорів, і вчинення суїциду. Також
соціальні наслідки: ізоляція та антисоціальна поведінка, проблеми зі
спілкуванням у дитячому та дорослому житті, низька спроможність до кар’єрного зростання, алкоголізм, наркоманія,
злочинність. У дітей, що постраждали від цькування найчастіше формується
замкнутість як особистісна риса, руйнується віра в соціум, довіра до людей,
вони абсолютно не вміють спілкуватися з навколишнім світом, наповнені страхами,
тривогами і відчувають себе безпорадними.
Діти часто не знають, як
самостійно розв’язати певні проблеми. Проблема булінгу, мобінгу – не виняток.
Для батьків дуже важливо вміти попередити або належним чином відреагувати на
ситуацію насилля, цькування, в які потрапляють їхні діти. Вони мають бути
уважними, спілкуватися та підтримувати своїх дітей.
Роль батьків полягає в тому, щоб:
підтримувати у дитини адекватну самооцінку; не піддавати її постійній опіці
(гіперопіці); щоденно цікавитися у дитини не тільки навчальними досягненнями
(оцінками), але і тим, як пройшов день (які відбувалися події протягом дня,
особливо на перервах); запитувати про те, які у неї стосунки з однокласниками
та вчителями; у яких заходах класу вона брала участь; чи спілкується вона зі
старшими або молодшими дітьми.
Якщо Ви помітили будь-які проблеми, серйозно поставтеся до них, проведіть щиру бесіду з дитиною, при необхідності зверніться до вчителів/практичного психолога/соціального педагога. Якщо конфлікт не масштабний (стосується тільки двох дітей), дозвольте дитині самій вирішити його, підкажіть, як краще це зробити, що і кому сказати: хай вона вчиться відстоювати свої інтереси, захищати себе самостійно (якщо це в її силах). У випадках, коли насилля, цькування вже почалося і в ваших силах усунути причини їх виникнення, допоможіть їй. Якщо, припустимо, обзивають через пишні форми, запишіть сина/дочку в спортивну секцію або купіть абонемент до спортивного залу, басейну, подбайте про її здорове і менш калорійне харчування. Якщо дитина поводиться невпевнено – допоможіть їй відчути себе впевненіше. Домовтеся з педагогом, щоб ваша дитина постійно брала участь у громадських заходах – це допоможе їй стати більш комунікабельною і впевненою, додасть соціального статусу. Поцікавтеся, які додаткові заняття відвідують її друзі, можливо їй захочеться також там бути, запишіть її на одне з таких занять. У складних випадках, коли дитина стає відторгнутою, ізольованою в класі – повідомте педагогів про недопустимість такої ситуації, обговоріть стратегії допомоги. Відверто поговоріть з сином/дочкою, чи зможе він/вона самостійно впоратися з ситуацією/провокацією з боку однокласника/однокласників. Допоможіть їй відчути себе впевненіше.
Пам’ятайте: дитина завжди має відчувати підтримку і любов з вашого боку.
На виконання Закону
України «Про загальну середню освіту», беручи
до уваги накази Міністерства освіти і науки України від 13.11.2017
р.№ 1475 «Про затвердження Плану
підготовки проектів нормативно-правових актів, необхідних для забезпечення
реалізації Закону України «Про освіту» та від 21.12.2017 р. № 1649 «Про визнання такими, що втратили
чинність, деяких наказів», рішення колегії управління освіти Чернівецької
міської ради від 20.12.2017 р. № 5/2017-1.3., з метою забезпечення
належної організації і проведення
приймання дітей до 1 класу. Набір дітей до 1-го класу 2018/2019 навчального року буде здійснюватися з 01.04.2018 року.